Photo by Andre Mouton

De zeur

Ken je dat? Dat stemmetje in je hoofd wat je vanalles wijs maakt? Dat je niks waard bent. Dat je vast geen goede moeder zult zijn. Dat het niet voor je is weggelegd. Dat het anderen allemaal veel gemakkelijker afgaat. Dat stemmetje, dat is je innerlijke criticus. Het is de stem in je hoofd die vaak verschijnt wanneer er iets nieuws in je leven staat te gebeuren, zoals het krijgen van een kind. Of hij komt tevoorschijn wanneer je iets spannends moet doen. Deze stem is negatief en maakt je vaak bang. Toch hebben we er allemaal last van.

Vaak is deze stem ontstaan door iets wat we in het verleden hebben meegemaakt. Bijvoorbeeld: als er vroeger vaak tegen je gezegd was dat je iets niet kon, dan zal je innerlijke criticus extreem kritisch zijn op de dingen die je doet. Ook kan de innerlijke criticus ontstaan door een verhaal wat jij jezelf hebt verteld. Het hoeft niet per se ergens op gebaseerd te zijn. Deze stem wil ons graag beschermen wanneer we uit onze comfortzone dreigen te stappen of wanneer er iets nieuws in ons leven staat te gebeuren. Want zoals je nu leeft, is het vertrouwt en is er geen gevaar. Maar wanneer we iets nieuws doen dan bestaat de kans dat er gevaar optreedt en daarvoor wil dat stemmetje in ons hoofd ons beschermen.

Toch kun je iets doen om beter met de innerlijke criticus om te gaan. Als eerste is het belangrijk dat je je bewust wordt van deze stem. Wanneer spreekt deze stem? Wat wil hij jou vertellen? En waar wil hij jou voor proberen te behoeden? Onthoud dat jij de innerlijke criticus niet bent. De stem is aanwezig en dat mag, maar jij bent deze kritische stem niet.

Een tip is om deze stem een naam te geven. Door de stem een naam te geven, zul je wat meer afstand creëren en is het veel lastiger om deze stem serieus te nemen. Noem de stem bijvoorbeeld: ‘de zeur’. Wanneer je jezelf bewust wordt van de stem, kun je tegen jezelf zeggen: ‘de zeur is weer aan het praten.’ Hierdoor kun je de negatieve gedachten makkelijker naast je neerleggen.

 

Deel dit bericht